zondag 27 februari 2011

Windlade prestant 4' verkleind

De prestant 4', waarvan de grootste pijpen in het front staan, stond samen met de ruispijp III op een windlade. De ruispijp ga ik voor nu niet in het orgel zetten. Dit is namelijk nogal een hard register. Hierdoor had ik nu een windlade van 3 m lengte met daarop maar een paar pijpjes van de prestant 4. Deze kan ik eigenlijk alleen maar kwijt achter de grote lade van manuaal II, maar dan komt alles te ver de kamer in. Daarom heb ik een poging gedaan om de windlade te verkleinen. De prestant stond verdeeld over de twee kopse kanten van de windlade. Ik heb van beide kanten het prestant gedeelte er af gezaagd, deze overlangs door midden gezaagd en daarna beide prestant helften tegen elkaar geplakt. Tevens heb ik natuurlijk ook de windlade zelf in gekort. Het resultaat zie je in de fotos. Nu alleen nog de boel winddicht krijgen.




Bovenstaande fotos: de linker en rechter helft van de oorspronkelijke windlade. De korte rij met gaatjes is voor de prestant 4' en de drie rijen er boven voor de ruispijp.



De drie foto's hierboven laten zien hoe de windlade nu is geworden. De middelste rij met met gaten is nog net een stukje van de ruispijp. Aan de achterkan zijn beide helften met een latje aan elkaar gezet en daarmee zijn ook de ruispijp gaten gedicht.