zondag 13 maart 2011

De windvoorziening

De windmachine was al op zijn plek gezet. Vandaag is nu ook de luchtslang goed aangesloten.


Ook is de registerkast van manuaal II onder handen genomen. De registerkast is een luchdichte box met 5 kleppen die als ze geopend zijn de lucht in 1 register van de windlade laten. De windlade van manuaal II bevat totaal 5 registers. Alle pijpen van 1 zo'n register staan in de lengte richting op de windlade en in totaal zijn er dus 5 rijen. De registerkast had oorspronkelijk nog ruimte voor een stemvloer en een tweede lossen windlade voor de prestant 4 en de ruispijp. Aangezien deze windlade is vervallen kon ook de registerkast een stuk ondieper.
Het resultaat:


Van links naar rechts: de vijf kleppen, een open gat voor de luchttoevoer naar de pneumatische aansturing. Achter dan laatst gat zat eerst nog een dicht stuk van ongeveer 20-30 cm waar de stemvloer overheen liep en daarna nog een luchtgat voor nog een windlade.

Aan de zijkant heb ik nog een gat gemaakt om de tremlant te bevestigen. Deze zat eerst op de blaasbalg, maar daar heb ik nu geen ruimte meer voor:


En dit is de tremulant die op het vierkante gat aan de zijkant komt:


Helaas bleek de tremulant ook nog membramen te hebben en die moesten natuurlijk ook vervangen worden:



Als laatste is ook de blaasblag aangepast. De openingen aan de beide lange zijden (waar vroeger de slangen, tremulant en windmachine op zaten) zijn gedicht. Nieuwe gaten zijn op de kopse kant gemaakt. Anders pas de blaasbalg niet onder de grote windlade.